Tuesday, July 17, 2007

Karaktärstest

Å hej och hå en sån sommar.
Tiden springer iväg, håret blir risigare och jag kämpar med min karaktär.
Jag har aldrig varit en sån som tänker "ååå, snart börjar rean, då skall jag handla", det har aldrig blivit av bara, men häromdagen fick jag en upplevelse som höll på att ta knäcken av mig. Alltså, det är sant.

Glad i hågen och somriga gick vi på stan. De vanliga butikerna, spelar väl ingen större roll vilka jag talar om, ni fattar ändå.
Det började med en skobutik. Hon provar och provar, och jag avböjer vänligt med ursäkten att "jag har köpstopp". Det kändes lite konstigt att uttala den meningen, men eftersom jag aldrig tidigare uttalat den frasen, så var det liksom inte särskilt laddat eller något. Tills innebörden sakta men säkert började sjunka in i min kropp och medvetande.
"KööööööpSTOPP" Smaka själva på ordet. "köööööööp" är mjukt och inbjudande, medans "stopp" låter så hurtfriskt och hånande och definitivt; lyser illrött och ilskt.

Det slutade faktiskt med att jag låg på en soffa i en butik och fläktade mig med "modet för hösten-07", blev tröstad av några mycket vänliga butiksbiträden, fick kaffe och låna damrummet etc. Det var en pärs som heter duga. My version of "Stockholm Marathon", och jag gjorde det!

Vid stängningsdags fick jag en liten kick, ny energi.Medans min väninna betalade sina plagg och tackade för sina fynd genom att bedyra hur glad hon var, kände jag hur hoppet och styrkan åter kom till mig, och ett leende spred sig från öra till öra.

"Jag är också glaaaaaaaaaaad", hörde jag mig själv säga, med nytt självförtroende. Reste mig sakta upp ur soffan där jag legat som en sjukling. Jag var stolt som en tupp över att jag faktiskt inte spenderat en enda krona på REA-fynd den dagen.

Herregud. Jag klarade det!
Mm...Blir en liten stjärna i min bok, det är ett som är sant.


Ha en fortsatt skön sommar!

No comments: