Monday, August 20, 2007

Att flytta eller inte

Hela söndagen tillbringades i gott sällskap ute i friska luften. Det var som om sommaren ville säga att den inte alls var slut, tror det var en av de varmaste dagarna denna sommar i alla fall. Typiskt då att man var upptagen, och inte kunde slänga av sig kläderna, eller sticka ut på sjön. Iaf, min väninna och hennes man har sedan ett par år tillbaka bott ungefär där jag bor, alltså 'flyttat hem' från Schweiz, och hon och jag började tala om just det fenomenet, eller problematiken. Min kusin har också flyttat hem från SydAfrika, men deras barn känner sig absolut inte hemma i Stockholm, de vill bara tillbaka. Hon och jag jämförde för- och nack-delar med att flytta runt lite. Ja, det är inte lätt att vara människa iaf, så mycket kunde vi konstatera. Sen diskuterade vi sommarens stora böcker, som jag givetvis inte läst, har ej orkat. Och då talar vi alltså Stieg Larsson, och ingen annan. Ja, det märks att hösten drar igång för min del nu, almanackan som varit så vit och ren, blir mer och mer fylld, ju längre in vi kommer på hösten. Min strategi för att ha så roligt som möjligt, blir att försöka hålla stenhårt på lediga helger, många turer till Lappland, eller vilken ödemark som helst. Förlåt, menar alltså i en god mening, som väl alla förstod. Nu är det visst hög tid att plocka svamp också, och även om jag inte själv äter det, uppskattar jag att komma ut i skog och mark. Man kan ju alltid ge bort lite torkade svampar i present, om inte annat. Kram och glöm inte bort att se till att njuta av livet. Som min hemvändande väninna och jag så klokt konstaterade, efter att ha sett en film där personen inte förstått att hon var död: tänk om man går runt dagarna i ända, och inte riktigt förstår att detta är LIVET! På det skålade vi i champagne, och lovade varandra att rycka upp oss själva. Kram.

2 comments:

Blancaflor said...

Din kloka vaninna har ratt.

Jag ar verkligen urdalig pa att leva i nuet. Tror alltid att allt ska bli battre om jag byter jobb, lagenhet eller vad det nu kan vara...

Och jag kannner igen mig i problematiken om hemvandande svenskar.

Blygisens betraktelser said...

Ja, den gyllene regeln borde väl vara att försöka ändra det som går att ändra, och se till att njuta av det man har. Eller ngt sånt. Inte vet jag. Nyfikenheten är ju väldigt rolig om man har i behåll iaf!
Ja, detta svar eller kommenatar var väl inte i det skarpaste laget, men hela min blogg är ju luddig.

Ha det så bra, Kära Blanca.