Sunday, April 27, 2008

Ljud från 1800-talets speldosor

Godförmiddag alla,



Kvällen igår avslutades med vågrätt läge i soffan tills jag vaknade med senaste numret av Antik & Auktion över ansiktet, sådär fastklibbat över näsan och allt, ni kanske vet hur jag menar.



Herrejösses så trött jag var. Och herrejösses så skönt det var att bara stänga av telefonerna och bestämma sig för att "ikväll är jag hemma och vilar, jag har alla möjligheter till det nu". What a feeling! Och att stänga av telefonerna, det händer sällan att jag verkligen måste göra det, men igår ringde det oupphörligen, vilket verkligen störde mig till slut.



Sitta och chit-chata om vilken mat vi skall ha på nästa middag vi ses, vilken förätt, vilket vin, nä, det orkade jag inte just igår kväll. Särskilt inte som vi har ventilerat det ungefär tio ggr / dag de senaste veckorna. Ibland surar jag ur, skall gudarna veta! :-)



På tal om ringsignaler, och avsaknad av verkligen fina dylika, vill jag här tipsa er om att ni kan ladda ned musik från 1800-talets speldosor och få en verkligt stämningsfull och unik ringsignal till din mobil!

Är det inte fantastiskt?



Jag minns ett "Otroligt Antikt" från TV för några år sedan, då man höll upp en speldosa, och programledaren sade: Scchh....lyssna..på 1700-tals-ljudet.."



Det var innan alla "pling-krasch-bang-plong-klonk-ljud" som vi överöses med vart vi än går och handlar, t.ex. Varenda kassa-apparat verkar låta som om de vill överrösta Titanics undergång varje gång de används, och de lyckas också, banne mig.



Gå in på McDonalds, t.ex. Stackars de som arbetar där. Fyyyy fabian.

Nu finns det ju fler skäl att inte gå dit, men ni förstår vad jag menar. Det kan väl knappast vara tanken, att man skall bli så avskräckt av dessa onödiga ljud att man därför vägrar gå dit.



Så, ni som längtar efter ngt alternativ till Flo Rida och "Low low low" (som ju förvisso är en rolig låt), kan klicka er in på



www.tekniskamuseet.se/ringsignaler



och välja mellan




  • Tyrolersång-kompositör okänd

  • Marsch ur Tannhäuser- Wagner 1845

  • Pariserliv- Offenbach 1866

  • Den blå sjön- Millöcker 1865

  • Sommaren sista ros- Thomas Moore





Sådär, då har jag välan gnällt färdigt för denna gång då. ;-)

Nu önskar jag er alla en fortsatt skön söndag!

Kram.

3 comments:

Miss Upsey Daisy said...

Man får ta en paus från allt och alla en tid om man behöver. Det behover de flesta ibland.

Blygisens betraktelser said...

Får man?

Miss Upsey Daisy said...

Det är klart man får. Du väljer själv dina regler för ditt liv.