Wednesday, January 17, 2007

Jonas x 2 = skådespelarkonst på hög nivå

"Lång dags färd mot natt" var/är en mkt stark och sevärd historia, en föreställning av Eugene O´Neills självbiografiska familjeuppgörelse.
Ngn längre recension blir det tyvärr inte här, då jag är rädd att jag kanske är ngn opinionsbildare...hehe. (sanningen är inte att jag är lat eller så)

Det var som vanligt blandad publik, allt ifrån ungdomar till äldre herrar och damer, och däremellan allsköns blandning av människor, med tyngdpunkt på "trädkramare från Yttre rymden". (Kan inte skriva Gotland längre, för jag har ju omreviderat min bild av Gotlänningar å det grövsta de senaste åren, för att inte tala om själva gyldene ön.) Sen är det ju alltid väldigt roligt att träffa revisorn, yrket till trots besitter hon en skön humor. (Vi blir bara lite flamsiga när vi tror att ingen ser oss, och viskar :Börje..böööörjehambörjare...bla bla bla..skall vi fråga om Jonas och Jonas vill gå och ta ett glas vin sen..bla bla..

Snälla, gå och se den! Det här är en pjäs man inte får missa. Alla fyra på scenen (Börje Ahlstedt, Lena Endre, Jonas Malmsjö och Jonas Karlsson) är fullkomligt storartade.

På väg därifrån kikade jag in genom fönstret och kollade om jag kunde spotta några semmeltokiga flickor på Riche, men jag såg inga. Kanske de var på damrummet och sökte med ljus och lykta. Kastade ett getöga in till Bistro Jarl och tänkte för ett kort ögonblick ta en sväng förbi, men risken är så stor att man stöter ihop med människor som får ens karaktär att flyga all sin kos, med följd att man blir så himla sen i säng. Nä, det lockade föga, så det var bara att snabba på stegen ända hem. Jag var ändå så nöjd efter den pjäsen, och ville suga på minnet av den ordentligt i lugn och ro.

Jaha, då var det torsdag nu då.

På återseende.

10 comments:

SonnyBoy said...

Ja, jag är väl också flamsig:) eller bara trött.
"Börje..böööörjehambörjare" hahaha.. Dagens bästa:)
Helt plötsligt har jag fått en väldigt skev o oseriös bild av honom. Jag ser bara hans huvud mellan två hamburgerbröd.. Jag borde kanske åka hem o sova en stund. Pronto.

Blygisens betraktelser said...

hahaha...den var min, den andra var revisorns. Hon är lite kär i Jonas, så jag har redan förberett hennes man på att nästa son skall heta Jonas, jag liksom bara känner det på mig.

Östermalmsräven said...

Jonas Karlsson var väl ändå som bäst i den gamla klassiska rånsponsrade kultrullen "Sökarna" hahaha.

He's come a long way.

Blancaflor said...

Aah, Jonas Karlsson är lite av en favorit... Men det var kanske Malmsjö dito ni ville dricka vin med?

Anonymous said...

Hahaha, Semlan vadrar vidare. Härligt

Vänta bara till Fetisdagen, då kommer det vara kalas på toaletten närmast väggen i Lilla Baren. Välkommen då...först till kvarn

Blygisens betraktelser said...

Jonas Karlsson har sannerligen kommit långt, jag tror jag kapitulerat inför hans hesa stämma och gängliga hållning. Men fy fabian vad dåligt kläderna satt på alla fyra skådisar. Fyyyy fabian, säger jag bara. Kjolen var alldeles för tight på Endre, Jonas K. hade världens koben i en illa gammal Tiger-byxa, eller vad det var. Gud så jag störde mig på det där. Hamböörjaren hade dragit upp sina gröna manchesterbyxor så mkt att det spände över rumpan...listan kan göras lång. Men vad vet jag, det var antagligen medvetet, för att illustrera "trasiga familjen" eller ngt. Ni som kan, gå och se den iaf! Lysande skådespeleri av våra stjärnor på svenska himlen.

Hon verkar tokig i båda Jonasarna...hehe.

Blygisens betraktelser said...

Pssssst, Sonnyboy. Tacksam om du vill vara vänlig att sätta ut varningstrianglar på VISSa av de bloggar du länkar till. Pppppffffffft. *chockad*

SonnyBoy said...

Såg precis,, antar att du menar den liila grisen, jag kanske får ta ett "snack" med honom. Jag kan inte ansvara för andras bloggar dock. Jag ska se vad jag kan göra åt varningsext osv. Du är inte ensam om att vara chockad..inte direkt det jag vill se när jag tittar runt bland bloggar. Ber 1000 gånger om ursäkt.

Blygisens betraktelser said...

Nu är vi vänner igen. Tack! :)Extra tack för att du så snällt ber om ursäkt, och har överseende med mig, för jag får väl såklart skylla mig själv.

Blygisens betraktelser said...

...Och är det så att kära Lotta på Bråkmakargatan läser här nu, och lägger ihop ett och ett, så veeeeet jag att du skrattar högt för dig själv nu, eftersom du veeeeeeet att jag svimmade på riktigt! hahahhaha