Saturday, January 20, 2007

Living in denial

Jag hade ingen lust alls att gå ut igår, men masade mig iväg till slut, efter att en väninna ringt om att hon och den galna/söta konstnärinnan var på ett ställe. Mkt riktigt, konstnärinnan satt och sippade på ngn drink, nyårslöftet till trots, vilket jag var tvungen att fråga om till slut.
- "Hur går det med nyårsläftet, darling?"
Hon anlade en rynka i pannan och öppnade upp blicken, som för att verkligen visa att hon inte riktigt hängde med, eller nåt.
- "Aha, jaaaaaa, det går sååå bra. Jag har ju köpt ett träningskort, men du vet, de har ju haft stängt...
- "Hjärtat, jag menar ju inte DET nyårslöftet"!
- Aha...men jag HAR ju faktiskt skrivit in mig på körskolan....
- "Men söta du! Vaaad har du i glaset?" frågade jag.
Inget svar. Här kan vi tala om living in denial....
-"Ja....aha..jo, jag har fått ETT återfall" (vilket ord förresten, jag trodde inte hon använde sig av det vokabuläret), sedan följde tidernas utläggning om vilka middagar de haft etc, och att hon då hade druckit alkohol EN gång, mkt viktigt att det var en gång det handlade om.
-"Jamen, ta det lugnt, sa ja, vi har väl inte hållit våra nyårslöften så särskilt många ggr förr om åren heller?"

Senare dök hennes man in, och jag kan bara inte glömma det hon sade till mig: "Hade jag vetat att det var hans dröm att flytta till N.Y., hade jag aldrig gift mig med honom". Det är blande det sorgligaste jag hört. Hur känns det egentligen, att vara gift och dela allt med ngn, förutom sina innersta drömmar? Och de bråkar och älskar lika innerligt om vartannat, som vanligt.

Nåväl, jag var inte alls på humör för att vara ute, så jag gick hem i köldblåsten och tittade på senare delen av Let´s Dance alldeles ensam. Kurade upp mig i soffan med filtar och lite mys. Kändes skönt att sitta där i luuuugn och ro, precis som den lilla tjuren Ferdinand föredrar att sitta...och ...dofta..under sin lilla kork-ek.....sniiiiiiiiifff.

Må så gott och på återseende!

4 comments:

Östermalmsräven said...

Jag tror det var jorden/månens position eller liknande som spökade för min fredag gick i samma tecken...

Vanja said...

ja det är inte lätt, det där med nyårslöften... speciellt om man faller tillbaka på en gång ;)

Hm, svårt att vara med någon inte har samma mål i livet! Att dela livet med någon är ju så mycket mer än att dela hyra... Kram på dig :)

Blancaflor said...

Låter som en mysig fredagskväll. Jag hade också en lugn och skön helg. Det behöver man ibland.

Blygisens betraktelser said...

..haha..ja, där har jag det. Jordens och månens dragningskraft.

Ja, mkt sorgligt men inte så ovanligt att man fortsätter sitt äktenskap under de mest konstiga konstellationer/omständigheter. I don´t care about them, men tänker på ....hm...någon annan, kanske.

Ja, det var skönt med en lugn och stillsam fredag. Hur resten av helgen var förtäljer icke bloggen. hehe. *retsticka*