Monday, November 26, 2007

Måndag

Var det någon mer än jag som såg dokumentären om "Ambres" på tvåan igårkväll kl. 20.00?

Av det lilla man fick se (faktiskt, jag tycker den var skiiiiiiiiiiiiiiiitdåligt gjord, de skulle ha visat mer av hur det var exakt när han vaknade upp och lite annat, istället för att visa en massa onödigt, som när ahn flådde den där älgen han jagat och skjutit. Sånt togs väl med bara för att visa att "han var en vanlig människa". Suck. ) så var det inget nytt under solen för min del iaf.

Jag hade aldrig hört talas om den där mannen eller Ambres innan, och min världsuppfattning ändrades har inte ställts på ända eller så.

Jag skulle ha viljat se mer av momentet när han vaknade upp, hur han reagerade då etc.

Själv säger han ju att han under dessa 30 år som han fått besök av Ambres, som talar via hans kropp, inte minns en enda sekund, inte ett smack alltså.

Det är ganska intressant, tycker jag. Han kan tala i högst tre timmar med anden Ambres i sin kropp, medans han då upplever det som att han varit borta i en sekund.

Det är ju heeeeeeeeeeelt otroligt! Han minns alltså inte ettt enda ord av vad han sagt under dessa tre timmar.

jag skulle ha velat se hur ahn reagerade när han fick se sig själv tala på detta vis etc.

jaja. Han är van nuförtiden, säger han, och om det gör folk lyckliga, så varför inte?

För min del var det inte ett enda dugg konstigt som han sade iaf. Bara basics.

En liten kärleksprofet, den där Ambres.



Idag är det måndag och kylan känns uppfriskande. Det riktigt nöp i kinderna när jag gick ut.
Måste hitta en ny snygg huvudbonad snart. Min gamla kamelhårshatt (eller vad det är för något) är inte snygg, alls. Jag ser ut som hon den gamla damen i "Hem till gården!"!)

Varför har ingen sagt det åt mig? Jag har haft för snälla pojkvänner, helt enkelt. :-)


Trevlig måndag, govänner!

PS. visst är det läge att slinka in på ett ställe för ett glas varm glüwein ikväll? :-D

10 comments:

Blancaflor said...

Dokumentären har jag tyvärr inte sett, men jag blev mycket inspirerad av ditt förslag att dricka glüwein. Hmmm...kan man jag göra det hemma? Igar köpte jag hyacinter och nu doftar det ljuvligt hemma! Aah, jag vill börja spela julmusik. Far man tjuvstarta?

Blygisens betraktelser said...

Alltså, den där dokumentären.. vad var vitsen med den, egentligen? En man som sitter och hamnar i trans, sedan intas hans kropp av Ambres, en 3000-årig en, som talar om för oss, hur vi tänker, och hur det ligger till. Nja, inget nytt under solen, för min del direkt. En massa blaha blaha, enligt mig iaf.

Javisst kan man göra det hemma! Man värmer väl lite rött vin, lägger i de kryddor man vill ha osv. Det går säkert att leta på nätet efter ett bra recept!

Vad mysigt med hyacinter! Jag har tjuvstartat med att arrangera små grupper här och var, men får se hur mkt jag skall göra, eftersom jag ännu ej bestämt mig för var jag skall vara. Så, vi tjuvstartar väl lite elegant sådär, Blanca? hihi

Hoppas allt är bra med dig!

Kram.

Andreas said...

Jag köpte äkta tyskt glühwein en gång, och blev rätt besviken. Det är ju inte sött alls. Och det vill man ju ha.

Blygisens betraktelser said...

Hallå där, mannen! Visste väl att jag stavat fel. Glühwein. Tackar!

Smakade det lite apelsin då? Det vill man ju också att det skall göra. Och nejlika och allt-vad-det-är.

Frk Fleggman said...

Jag tror Ambres-gubben var en fetbluff. Det lät som nåt kvasireligiöst dravel. Lite Jesus, lite new age, lite Dalai Lama.

Blygisens betraktelser said...

Hårda ord, det där, Frkn Fleggman!
Alltså, det är ju inget konstigt, tycker jag, det Ambres talar om. Men det som är konstigt var en massa andra saker. Dokumentärfilmaren blåstes nästan av stolen, så förbluffad var han att Ambres kunde tala i två timmar och se in i kameran oavbrutet under dessa två timmar. Av en skådespelare skulle det krävas flera veckors träning, enligt filmaren. Glömde de bort att Ambres talat i trettio år, i högst tre timmar åt gången via den där mannen?

Äsch.
Lite mer kritiskt tänkande, tack, och mindre fågelholkar som åhörare av Ambres.

Frk Fleggman said...

Jag är hård mot dom hårda :-)

Blygisens betraktelser said...

Frkn Fleggmans styrka är som tio tigrars styrka!*

*Gammalt bloggosfär-ordspråk

Annie - PD said...

Jag läste om den någonstans. Kan det ha varit i mammas ICA-kuriren? :D
Verkade speciell, trist att den inte höll måttet.

Glüwein är så nice, blir riktigt sugen på att sippa ett glas nu (eller sen, efter jobbet, haha...) :)

Blygisens betraktelser said...

Ja, jag hade hört sansade människor som var alldeles tagna över den där Ambres, så jag avsatte tid verkligen för att se den där dokumentären.
Det ahde behövts fler avsnitt eller delar. Mycket speciellt, men också bristfällig, enligt vad jag tycker.

ICA-kuriren! En härlig tidning. :-)