Tuesday, January 29, 2008

Granat-äpplen

Vad är grejen med granatäpplen?

Jag köpte två stycken igår, eftersom de skall vara såååå nyttiga och goda.

Ja inte vet jag, men jag tyckte de var lite beska, jag. Ooo så jag ryser.

Kanske gjorde jag fel som smakade på "äppelköttet"?


Det påminner mig om en rysligt rolig historia som torde vara preskriberad nu. (som ni ser på rätten är det väldigt längesedan)

En av mina pojk-kompisar var på en middag där det till förrätt serverades "avokado-halva med räkor". Det var en sån där middag med lååång sittning och servitörer och allt, ni vet.

Han berättade för mig:

"Jo middagen var trevlig. Vi fick avokado till förrätt. Meeeeen...jag tror jag gjort bort mig. "

- "Vad då då?" undrade jag...hehe...

-"Nja...jo....eh...när servitörerna kom för att duka av, så var min tallrik ...eh...helt tom. Alla andra hade lämnat kvar lite."

-"Vad sade du, sade du?"

- "Ja jo, jag tyckte väl att det var lite ...hårt, svårtuggat", sade han.

- "Men vad är det du säger? Åt du upp allt? Inklusive skalet?"

-"Ja. Fatta pinsamt. Min tallrik var alldeles ren och vit. Alla andra hade lämnat kvar skalet. Alltså, jag tyckte väl att det var välidgt hårt och svårtuggat..."


//Å herregud vad jag skrattade.
Alltså, det här är en lite bonnapöjk som var på en middag, säkerligen bland de första gångerna i sitt liv, och han berättade sedan för mig att han aldrig ens ätit avokado. Han ville väl enligt uppfostran äta upp på sin tallrik, inte vet jag, men tänk så svårt det måste varit för honom.

8 comments:

Mia said...

Fattar det inte heller! Men granatäpplen ska främst män äta för det motverkar prostatacancer så jag slipper..:)

Miss Upsey Daisy said...

Granatäpplen att äta rakt av är inte gott alls.

Men som sagt var superduper nyttigt.

Kerstin said...

Jag tycker granatäpplen är blä...

j said...

tycker inte heller att granatäpplen är en direkt hir. därmemot väldigt vackra som dekoration på mat.

(det har man ju sett i sånadära matreportage)

men, det smakar ju inte speciellt mycket de där kärnorna. låt gå för att de är röda&söta och extremt nyttiga. men rent spontant så käkar jag hellre tre äpplen sisådär istället. och kanske en kiwi på det. det borde ju också vara bra.

Gisan said...

Jag har inte provat granatäpplen just av den anledningen att jag inte vet hur jag ska äta dem. Kramar...

Annie - PD said...

HAHAHAHA :D Nu skrattar jag så jag gråter. Han åt upp heeela!!! :D

Granatäpplen gör sig bäst om dekoration på sallader eller i tvålform (Rosé granati från Molton Brown) :)

Blygisens betraktelser said...

Hahaahahha! Ja, det är dagens sanning! Tänk vad stel av fasa han blev när servitörerna kom och skulle hämta tallrikarna, och han helt plötsligt ser att alla andras har "lite kvar" där. (och undrar vad servitörerna tänkte?)

Nej detta är helt otorligt, som taget ur en rolig film! hahahahaa
Jag har också skrattat så tårarna rann!

Blygisens betraktelser said...

Haha, ja det där med granatäpplen.
Jag delade dem mitt itu, lade på en assiett och försökte äta ur dem med dels en lite gaffel, dels en sked. Prövade att krama ur innehållet också, och åt med sked. Sen prövade jag lite av äppelköttet...brrrrrrrr- jag ryser.
Så, det stänkte rejält om de där äpplena.