Tuesday, January 15, 2008

Tisdag.

Septuagesima.

Sep-tua-ge-sima.

Sitter här med min almanacka och råkar få syn på ett ord jag nog aldrig sett förut. Trodde först det var ett nytt namn. Ni vet, "de" byter ju ut gamla och omoderna och lägger till nya namn i kalendern, har ni märkt det?

Men, det här Septuagesima är nog så att det är Septuagesima-söndagen.

Annars är jag rätt bra på det där med Palm-söndagen och Fastlags-söndagen. (nja, man minns liksom från konfirmationen)

Ngn som kan förklara om Septuagesima? Brukar ni fira septuagesima själva?

Kanske kanske kan frkn Fleggman förklara?

Men oj- se här!

Varje vecka avslutas med ett präktigt "visdomsord", det är nästan så att det blir för mkt, alltså. Floskler floskler.

Men se här- här står det iaf ngt som jag tyckte var roligt:

"Min favoritdikt är den som börjar "Trettio dagar har november", eftersom den verkligen säger någonting".

//Groucho Marx

...hahaha..Kul!

4 comments:

Blygisens betraktelser said...

Aha.
Nu vet jag. Ära vare google i höjden. :-)

Blygisens betraktelser said...

Herregud.

Jag talade i tfn med en kompis och så kom jag på att jag skulle fråga om denne hört ordet "Septuagesima" förut.
Personen sa:
-"VA? Släppte du ut grisarna?"

Å herregud.

Frk Fleggman said...

Söndagens namn hör samman med den antika tideräkningen då denna söndag hörde till den sjunde dekaden (tiodagarsveckan) före påsk. Men det kanske du fått fram på gooogle! Annars kan jag berätta att vi särskilt ber för Bangors stift i Wales samt Dublin och Glendaloughs stift, Irland denna söndag. Att den liturgiska färgen är blå eller violett och att altarblommorna likaså skall vara blå eller violetta. Nu vet du massor om Septuagesima!

Blygisens betraktelser said...

Underbart med ditt svar, frkn Fleggman!
Tackar! Det är alltid roligt att lära sig ngt nytt.