Thursday, January 24, 2008

Åka buss - ett sant äventyr

Förresten, när jag nu ändå är i berättar-tagen.
Hör på den här: jag (Moi!!!) blev utskälld på bussen, av buss-chauffören igår.

Jag blev så paff och skamsen att jag knappt har hämtat mig ännu.

Inte visste jag att det var a-b-s-o-l-u-t förbjudet att tala i sin mobiltelefon samtidigt som man nyttjar SLs tjänster genom att åka den där f-bannade j-a kollektivtrafiken.
Ursäkta mitt vokabulär, men att åka buss nuförtiden är ganska krångligt, tycker jag.
Man måste planera sin resa i goooood tid, köpa häfte eller remsa eller vad det nu är som gäller. Att kliva på bussen och fråga vänligt vad resan kan kosta, såna friheter tar man sig bara inte! Basta!

Nåväl. Bäst som jag sitter där och skumpar och faktsikt knappt kan hålla mig kvar på sätet, så som busschauffören kör, så ringer min mobil. Aha, viktigt samtal.

-Blygisen, svarar jag. Sen fortsätter vi småbabbla tills jag hör att busschauffören vrååålar rakt ut att "kan du sluuuuta prata medans jag kör? NU!!!"

JAg blev verkligen förskräckt när jag insåg att hon talade till mig. För det första vill jag inte besvära chauffören under färd, det säger ju ens sunda förnuft att man inte gör. Och för det andra så skämdes jag när ajg insåg att jag gjort det.

Jag avslutade tvärt mitt mobilsamtal, och bad ordentligt om ursäkt till chauffören.
Sedan började jag se mig omkring efter om det fanns någon skylt med en överkryssad mobil eller så.
Nej. Inte ett endaste tecken någonstans.

Usch. Trist att åka buss, banne mig. Sen tycker jag det verkar oerhört omodernt om man inte skall kunna utföra samtal under färd. Vart är vi på väg eg.?
Självklart måste de ha bekväma och skyddade sfärer, busschaufförerna, medans de sitter där och styr. Självklart började jag genast spåna på bra lösningar, för så här kan vi ju inte ha det!

Well.

Det var bara det. Akta er för arga busschaufförer!

4 comments:

Anonymous said...

ÅÅÅÅnej! Det är inte förbjudet att prata i mobilen på bussen. Nixpix. Har aldrig hört det, så mycket buss som jag åker. Nä, henne skulle du anmäla ist. Om det var så så skulle det också vara förbjudet att prata med någon person som sitter på bussen - sällskap tex ?? Prata på du.
Nalle

Blygisens betraktelser said...

Hahaha..

Nä nu blir jag förvirrad! Det var absolut förbjudet, enligt henne, men jag tror mig ha hört av andra att det gäller om man sitter i främre halvan av bussen. Inte där bak, alltså.

Hur som helst så tänker jag att sådär kan vi ju inte ha det!

Annie - PD said...

Vilket surkart! Det är bara att börja sjunga högt och tonsäkert:

En busschaufför
En Busschaufför
Det är en tjej/man med glatt humör.

Det gör alltid jag. Oftat blir de ännu argare vilket känns omotiverat ;D

Blygisens betraktelser said...

HAhahahahahaha! Å vad härligt!

Jag skulle ju såklart ha sjungit:

Kära Du, låt dig inte distraheras av oss,
Du har nog att göra med att köööööra och
Vi har det braaaaa , vi här bak i bussen, åå vill ej va´me´om nån
krock!
dam di du bidamm damm

hahahahaha